<h2>MOTO EXPERT / Καλωσήρθατε!</h2> <h2>Αξεσουάρ μοτοσυκλέτας</h2> <h2>Ανταλλακτικά μοτοσυκλέτας</h2>
Previous Next
Λιπαντικά

Castrol, Sym oil, Federal, - λιπαντικά μοτοσυκλετών για όλα τα μοντέλα.

 

ΓΕΝΙΚΑ ΠΕΡΙ ΛΙΠΑΝΤΙΚΩΝ

Λίπανση είναι η παρεμβολή μιας ουσίας μεταξύ δύο τριβομένων επιφανειών που λέγεται λιπαντικό και που έχει σαν σκοπό:
 
  • Λίπανση: μείωση της τριβής μεταξύ των επιφανειών που έχει ως αποτέλεσμα την ελάττωση των απωλειών λόγω τριβής και την αύξηση της απόδοσης της μηχανής.
  • Ψύξη: απαγωγή της θερμότητας που αναπτύσσεται λόγω τριβής.
  • Στεγανοποίηση: στεγανοποιεί κενά και εμποδίζει τη διαφυγή καυσαερίων.
  • Προστασία από οξείδωση: προστασία των μεταλλικών μερών της μηχανής από τη διάβρωση ακόμα και όταν η μηχανή δεν λειτουργεί.
  • Καθαρισμός: Τη διατήρηση της καθαρότητας των μεταλλικών μερών της μηχανής με τα οποία το λιπαντικό έρχεται σε επαφή. Αυτό επιτυγχάνεται με διάλυση της αιθάλης και των εναποθέσεων μέσω επίδρασης ειδικών απορρυπαντικών προσθέτων.
Λίπανση
 
 
Υγρή λίπανση – Ξηρή τριβή
 
Το λιπαντικό είναι υγρό που παρεμβάλλεται μεταξύ τριβομένων επιφανειών σχηματίζοντας μια «λιπαντική μεμβράνη» με σκοπό τη λίπανση και προστασία τους. Το λιπαντικό μπορεί να σχηματίσει μία λιπαντική μεμβράνη με ποικίλο πάχος που διακρίνεται σε:
1. Υδροδυναμική λίπανση, όταν η λιπαντική μεμβράνη έχει αρκετό πάχος πράγμα που δεν συμβαίνει συχνά σε κινητήρες μηχανών εσωτερικής καύσεως.
2. Οριακή λίπανση, που χαρακτηρίζεται από πολύ μικρό πάχος λιπαντικής μεμβράνης και που οφείλεται στο γεγονός ότι οι φαινομενικά λείες επιφάνειες των μετάλλων παρουσιάζουν πάντοτε μικρές ανωμαλίες.
Είναι λοιπόν φυσικό κατά την έναρξη της περιστροφής ενός άξονα και όταν το πάχος της λιπαντικής μεμβράνης είναι πάρα πολύ μικρό, οι ανωμαλίες των μεταλλικών επιφανειών να έρθουν σε επαφή μεταξύ τους σε μερικά σημεία. Στα σημεία αυτά η λιπαντική μεμβράνη διακόπτεται με συνέπεια να εμφανίζεται τοπικά η ξηρή τριβή. Αυτό ακριβώς αποτελεί την οριακή λίπανση.
 
Ο σχηματισμός της λιπαντικής μεμβράνης εξηγείται ως εξής: όταν η μηχανή είναι ακίνητη, ο άξονας εδράζεται εντελώς στο στροφείο και έτσι έχουμε σχεδόν «ξηρή τριβή», που διαρκεί ως τη στιγμή της εκκίνησης. Ευθύς μετά την εκκίνηση, λόγω της ανοχής του στροφείου και των εδράνων δημιουργείται η υδροδυναμική σφήνα του ορυκτελαίου κατά τη φορά της περιστροφής, που έχει ως συνέπεια την ανάπτυξη μιας ανυψωτικής τάσεως, ωθώντας τον άξονα προς τα πάνω. Το λιπαντικό εισχωρεί στο κενό που σχηματίζεται μεταξύ του εδράνου και του άξονα και αποκαθιστά την λιπαντική μεμβράνη οπότε έχουμε συνθήκες «υγρής λίπανσης».
 
 
Είδη Λιπαντικών
 
Τα λιπαντικά, ως προς την φυσική τους κατάσταση χωρίζονται σε τρεις βασικές κατηγορίες:
1. Υγρά λιπαντικά (ορυκτέλαια, φυτικά έλαια, ζωικά έλαια)
2. Στερεά λιπαντικά (ταλκ, γραφίτης)
3. Ημίρρευστα ή συνεκτικά έλαια (γράσα )
 
Αν εξαιρέσει κανείς τα ζωικά ή φυτικά έλαια, που δεν έχουν εφαρμογές στη βιομηχανία, υπάρχουν:
 
1. Τα ορυκτέλαια, που προέρχονται από την επεξεργασία του φυσικού πετρελαίου και καλύπτουν το μεγαλύτερο ποσοστό των λιπαντικών ουσιών. Παρουσιάζουν μεγάλη χημική σταθερότητα λόγω της μοριακής τους δομή ( υδρογονάνθρακες ) που από τη φύση τους έχουν πολύ μεγάλη χημική σταθερότητα.
2. Τα συνθετικά έλαια (πρόκειται για προϊόν χημικής αντίδρασης και όχι απόσταξης). Υπερέχουν ποιοτικά από τα ορυκτέλαια αφού υπάρχει η δυνατότητα κατά την παραγωγή τους να καθοριστούν οι επιθυμητές ιδιότητες. Η χρήση τους ολοένα αυξάνεται παρά το υψηλό τους κόστος.
 
Τα παραπάνω χρησιμοποιούνται ως πρώτη ύλη για την παραγωγή των τελικών προϊόντων λιπαντικών που έχουν εφαρμογή σε πολυάριθμες εφαρμογές.
Ανάλογα με τις εφαρμογές τις οποίες προορίζονται, μπορούν να κατανεμηθούν στις εξής κατηγορίες:
 
1. Λιπαντικά γενικής χρήσης: Συνήθως χωρίς χημικά πρόσθετα που χρησιμοποιούνται για εύκολες εφαρμογές λίπανσης.
2. Λιπαντικά τετράχρονων κινητήρων εσωτερικής καύσεως: Μονότυπα και πολύτυπα για βενζινοκινητήρες και πετρελαιοκινητήρες. 
3. Λιπαντικά δίχρονων κινητήρων: Αναμιγνύονται με τη βενζίνη για τη λίπανση των δίχρονων κινητήρων.
4. Βαλβολίνες: Μονότυπα και πολύτυπα για λίπανση κιβωτίων ταχυτήτων και διαφορικών συστημάτων. 
5. Βιομηχανικά λιπαντικά: Για βιομηχανική χρήση σε υδραυλικά συστήματα, αεροσυμπιεστές, ψυκτικά συστήματα, τουρμπίνες, στροβίλους, μετασχηματιστές κ.λπ.
6. Ναυτιλίας: Για κινητήρες πετρελαίου ανάλογα με τη βαθμίδα θείου του καυσίμου που χρησιμοποιεί και λίπανση άλλων μερών του κινητήρα.
7. Γράσα.
 
Χαρακτηριστικά των λιπαντικών
Το λιπαντικό θα πρέπει να καλύπτει τις εξής ιδιότητες:
 
• Να έχει κατάλληλο ιξώδες
• Να μην έχει διαβρωτική επίδραση
• Να έχει ικανοποιητική πρόσφυση
• Να έχει χημική σταθερότητα
 
 
Σύνθεση του λιπαντικού
 
Το λιπαντικό, δημιουργήθηκε για να προστατεύει τον κινητήρα από την φθορά λόγω τριβής των μεταλλικών μερών κατά τη λειτουργία του. Παράλληλα όμως, η σταδιακή καύση μικρών ποσοτήτων λαδιού εγκαταλείπει αποθέσεις άνθρακα σε καίρια σημεία του κινητήρα, που οδηγεί μακροπρόθεσμα στη δυσλειτουργία του κινητήρα. Επίσης, κατά την ανατάραξη του λαδιού δημιουργείται αφρός, με αποτέλεσμα η αντλία λαδιού να αναρροφά αέρα, η κυκλοφορία του λιπαντικού να γίνεται ανεπαρκής και να μειώνεται η λίπανση του κινητήρα. Προβλήματα όπως αυτά έχουν ως αποτέλεσμα να λειτουργεί ο κινητήρας για κάποια χρονικά διαστήματα με μη ικανοποιητική λίπανση. Αυτό μπορεί να φθείρει σημεία του που έρχονται σε επαφή και χωρίς την κατάλληλη λίπανση να μειώνεται σημαντικά ο χρόνος ζωής τους.